SZYBKA DIAGNOZA USTERKI PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ

Typowe problemy przy kierowaniu pojazdem. Sprawdź! Być może to jeszcze nie usterka przekładni kierowniczej.

 

     
Objawy obserwowane na samochodzie

  Typowe przyczyny usterki
Samochód ciężko skręca w jedną stronę. Duży opór na kole kierownicy przy skręcaniu tylko w jedną stronę  
  • Uszkodzona przekładnia kierownicza.
    (Niesymetryczne przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej. Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej.Zatkane kanały przekładni kierowniczej)
  • Nieprawidłowo wyregulowane hydrauliczne ograniczniki ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
  • Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
  • Niewłaściwie ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
  • Nieprawidłowe (zbyt niskie) ciśnienie w oponach
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Ubytek oleju w układzie wspomagania kierownicy, zbyt mały poziom oleju w zbiorniku układu wspomagania
  • Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
  • Uszkodzenie hydraulicznego ogranicznika ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
Samochód ciężko skręca w obie strony. Duży opór na kole kierownicy przy skręcaniu w obie strony.  
  • Uszkodzona przekładnia kierownicza. (Przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej. Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej. Zatkane kanały przekładni kierowniczej. Zawieszenie zaworu bezpieczeństwa...)
  • Uszkodzenie hydraulicznego ogranicznika ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
  • Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
  • Niewłaściwie ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
  • Nieprawidłowe (zbyt niskie) ciśnienie w oponach
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Ubytek oleju w układzie wspomagania kierownicy, zbyt mały poziom oleju w zbiorniku układu wspomagania
  • Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
  • Nadmierne obciążenie osi przedniej (kierowanej)
  • Zatkany lub zanieczyszczony filtr oleju w zbiorniczku lub zatkany króciec wylotowy
  • Zatkane lub zagniecione przewody łączące przekładnię kierowniczą i pompę wspomagania
  • Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
  • Nieprawidłowy (zbyt duży) kat wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
  • Niesprawna pompa wspomagania (zbyt niskie ciśnienie, zbyt mała wydajność)
Opory przy skręcie pojawiające się sporadycznie, "zacięcia"  
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Zbyt mała ilość oleju w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy
  • Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
  • Załamujące się chwilowo lub zgniatane przewody hydrauliczne przekładni kierowniczej lub pompy wspomagania
  • Zatykajacy się czasami króciec wylotowy (ssysanie pompy) zbiorniczka oleju
  • Przejściowo zbyt mały wydatek pompy wspomagania na skutek wadliwego działania regulatora wydajności lub zaworu bezpieczeństwa
  • Niska wydajność pompy przy zimnym oleju w układzie wspomagania kierownicy i niskiej prędkości obrotowej silnika, na skutek blokowania się łopatek w wirniku pompy
  • Zużyta przekładnia kierownicza (zwykle po przebiegu ok. 1 mln. km) (Nadmierne przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej pojawiające się sporadycznie)
  • Zacinające się hydrauliczne ograniczniki ciśnienia (skrętu) przekładni kierowniczej
     
Wyrzucanie oleju ze zbiorniczka, zapowietrzony układ hydrauliczny  
  • Zużyte uszczelniacze wałka napędowego pompy wspomagania
  • Uszkodzone uszczelniacze na złączach przewodu zasilającego (ssacego) pompy wspomagania
  • Uszkodzony przewód zasilający (ssący) pompę (pory, pęknięcia)
  • Zbyt niski poziom oleju w zbiorniczku
     
Trudność z utrzymaniem toru jazdy na wprost, konieczność ciągłego korygowania toru jazdy kierownicą  
  • Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół kierowanych (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
  • Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
  • Luzy w przegubach drążków kierowniczych
  • Luzy w zawieszeniu osi przedniej lub tylnej
  • Nieprawidłowa geometria kół osi kierowanej
  • Za małe cisnienie powietrza w oponach osi przedniej
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Przeciążenie tyłu pojazdu, zbyt mały nacisk na os przednią
  • Nieprawidłowa zbieżność kół lub kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
  • Nieprawidłowa geometria drugiej osi kierowanej (jeżeli wystepuje)
  • Luzy w przegubach (krzyżakach) kolumny kierowniczej
  • Nieprawidłowo zamontowane przeguby (krzyżaki) kolumny kierownicy
  • Zbyt duży wydatek pompy wspomagania (zacięcie regulatora)
  • Nadmierne opory wewnętrzne (mechaniczne) przekładni kierowniczej
  • Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej
  • Luzy wewnetrzne przekładni kierowniczej
     
W czasie jazdy pojazd "sciąga na jedna stronę"  
  • Złe rozmieszczenie ładunku na pojeździe
  • Nachylenie poprzecznego profilu drogi
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Różnica ciśnień w oponach osi kierowanej
  • Różne typy opon w osi kierowanej
  • Rożne typy obręczy w kołach osi kierowanej
  • Zła regulacja hamulców, "przycieranie"
  • Nieprawidłowo zamontowane przeguby (krzyżaki) kolumny kierownicy
  • Zbyt duży "naciąg" łożyska piasty koła w którymś z kół
  • Nieprawidłowe (różne) katy wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
  • Nieprawidłowe (różne) katy pochylenia kół w osi kierowanej
  • Nieprawidłowe geometrie osi kierowanej, osi tylnej lub osi w naczepie
  • Uszkodzenie osi przedniej lub tylnej (luzy zawieszenia)
  • Źle ustawione parametry jazdy (ugięcie, ciśnienie, wysokość jazdy)
  • Zbyt duży wydatek pompy wspomagania (zacięcie regulatora)
  • Uszkodzona przekładnia kierownicza (np. zatkane kanały wewnetrzne, ustawiony nieprawidłowo rozdzielacz oleju)
     
Drgania koła kierownicy  
  • Niewyważone koła
  • Nieprawidłowo dokręcone koła, nierównomiernie dokrecone nakrętki mocujące koła
  • Zanieczyszczenia pomiędzy tarczą koła a piastą
     
Zbyt mały promień zawracania  
  • Nieprawidłowa regulacja wzdłużnego drążka kierowniczego
  • Zbyt duży nacisk na oś kierowaną
  • Nieprawidłowo wyregulowane mechaniczne ograniczniki kąta skrętu
  • Nieprawidłowo wyregulowane hydrauliczne graniczniki ciśnienia w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
  • Zbyt niskie ciśnienie oleju w układzie wspomagania (zużycie lub uszkodzenie pompy wspomagania)
  • Nieprawidłowo ustawione ramię przekładni kierowniczej (wąs)
  • Nieprawidłowo zamontowany wał główny(wyjściowy) przekładni kierowniczej
     
Koło kierownicy nie powraca samoczynnie do pozycji środkowej lub powraca z oporem  
  • Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
  • Nieprawidłowo ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
  • Zbyt niskie ciśnienie w oponach kół osi kierowanej
  • Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
  • Zbyt mały nacisk na przednią oś
  • Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
  • Nadmierne opory w połączeniach i przegubach mechanizmu zwrotniczego.
  • Obluzowane mocowanie przekładni kierowniczej
  • Zbyt duże opory w zwrotnicach
  • Zbyt duży wydatek pompy wspomagania
  • Zbyt duża "czułość" układu wspomagania - uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej
  • Przekładnia kierownicza ze zbyt dużymi oporami wewnetrznymi (mechanicznymi)
  • Inna usterka wewnętrzna przekładni kierowniczej
     
Wyciek płynu hydraulicznego z układu wspomagania kierownicy  
  • Wytopiony smar pod osłonką wałka sterującego lub wału głównego, wycieki oleju z innego układu gramadzące się na przekładni kierowniczej - sprawiajace wrażenie wycieku oleju
  • Nieszczelne przewody hydrauliczne
  • Nieszczelne złączki przewodów hydraulicznych
  • Nieszczelny zbiornik oleju
  • Nieszczelna pompa wspomagania kierownicy
     

Nietypowe odgłosy pracy - zgrzyty

 
  • Obluzowana przekładnia kierownicza, wspornik przekładni lub ramię przekładni
  • Luzy w przegubach drążków kierowniczych
  • Zbyt duże opory między elementami mechanizmu zwrotniczego
  • Luz w połaczeniu przesuwnym kolumny kierownicy
     

Nietypowe odgłosy pracy - gwizdy

 
  • Zbyt niski poziom oleju w zbiorniku, wskutek czego pompa wspomagania zasysa powietrze
  • Zapowietrzony układ kierowniczy
  • Zablokowany króciec wylotowy zbiornika oleju
     
Wyczuwalne uderzenia na kole kierownicy  
  • Poluzowany drążek wzdłużny, drążek poprzeczny, wspornik przekładni lub przekładnia kierownicza
  • Zużyte lub obluzowane amortyzatory na osi kierowanej
  • Zapowietrzony układ hydrauliczny
  • Zbyt mały wydatek pompy wspomagania
  • Nadmierne luzy wewnętrzne w przekładni kierowniczej
     
Zapalenie lampki kontrolnej układu wspomagania  
  • Zbyt niski poziom oleju hydraulicznego w zbiorniku
  • Zbyt mały wydatek pompy wspomagania
  • Załamany lub zgnieciony przewód hydrauliczny
  • Zapowietrzony układ hydrauliczny
  • Zwarcie przewodu elektrycznego czujnika
  • Wadliwy czujnik

przekładnia kierownicza


POMPY WSPOMAGANIA

PRZEKŁADNIE KIEROWNICZE

Zakład Remontowy Maszyn Hydraulicznych "HYDROSERWIS" specjalizuje się od lat w remontach przekładni kierowniczych ze wspomaganiem hydraulicznym produkowanych przez firmy FMS POLMO S.A., ZF, CSEPEL, MERCEDES, wraz z pompami wspomagania
więcej>>

KONTAKT