|
|
|
Objawy obserwowane na samochodzie
|
|
Typowe przyczyny usterki
|
Samochód ciężko skręca w jedną stronę. Duży opór na kole kierownicy przy skręcaniu tylko w jedną stronę |
|
- Uszkodzona przekładnia kierownicza.
(Niesymetryczne przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej. Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej.Zatkane kanały przekładni kierowniczej)
- Nieprawidłowo wyregulowane hydrauliczne ograniczniki ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
- Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
- Niewłaściwie ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
- Nieprawidłowe (zbyt niskie) ciśnienie w oponach
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Ubytek oleju w układzie wspomagania kierownicy, zbyt mały poziom oleju w zbiorniku układu wspomagania
- Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
- Uszkodzenie hydraulicznego ogranicznika ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
|
Samochód ciężko skręca w obie strony. Duży opór na kole kierownicy przy skręcaniu w obie strony. |
|
- Uszkodzona przekładnia kierownicza. (Przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej. Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej. Zatkane kanały przekładni kierowniczej. Zawieszenie zaworu bezpieczeństwa...)
- Uszkodzenie hydraulicznego ogranicznika ciśnienia (skrętu) w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
- Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
- Niewłaściwie ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
- Nieprawidłowe (zbyt niskie) ciśnienie w oponach
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Ubytek oleju w układzie wspomagania kierownicy, zbyt mały poziom oleju w zbiorniku układu wspomagania
- Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
- Nadmierne obciążenie osi przedniej (kierowanej)
- Zatkany lub zanieczyszczony filtr oleju w zbiorniczku lub zatkany króciec wylotowy
- Zatkane lub zagniecione przewody łączące przekładnię kierowniczą i pompę wspomagania
- Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
- Nieprawidłowy (zbyt duży) kat wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
- Niesprawna pompa wspomagania (zbyt niskie ciśnienie, zbyt mała wydajność)
|
Opory przy skręcie pojawiające się sporadycznie, "zacięcia" |
|
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Zbyt mała ilość oleju w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy
- Zapowietrzona przekładnia kierownicza i układ hydrauliczny.
- Załamujące się chwilowo lub zgniatane przewody hydrauliczne przekładni kierowniczej lub pompy wspomagania
- Zatykajacy się czasami króciec wylotowy (ssysanie pompy) zbiorniczka oleju
- Przejściowo zbyt mały wydatek pompy wspomagania na skutek wadliwego działania regulatora wydajności lub zaworu bezpieczeństwa
- Niska wydajność pompy przy zimnym oleju w układzie wspomagania kierownicy i niskiej prędkości obrotowej silnika, na skutek blokowania się łopatek w wirniku pompy
- Zużyta przekładnia kierownicza (zwykle po przebiegu ok. 1 mln. km) (Nadmierne przecieki wewnętrzne przekładni kierowniczej pojawiające się sporadycznie)
- Zacinające się hydrauliczne ograniczniki ciśnienia (skrętu) przekładni kierowniczej
|
|
|
|
Wyrzucanie oleju ze zbiorniczka, zapowietrzony układ hydrauliczny |
|
- Zużyte uszczelniacze wałka napędowego pompy wspomagania
- Uszkodzone uszczelniacze na złączach przewodu zasilającego (ssacego) pompy wspomagania
- Uszkodzony przewód zasilający (ssący) pompę (pory, pęknięcia)
- Zbyt niski poziom oleju w zbiorniczku
|
|
|
|
Trudność z utrzymaniem toru jazdy na wprost, konieczność ciągłego korygowania toru jazdy kierownicą |
|
- Duży opór na zwrotnicy któregoś z kół kierowanych (uszkodzone łożysko oporowe, zbyt duży naciąg łożyska, zatarta tuleja zwrotnicy)
- Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
- Luzy w przegubach drążków kierowniczych
- Luzy w zawieszeniu osi przedniej lub tylnej
- Nieprawidłowa geometria kół osi kierowanej
- Za małe cisnienie powietrza w oponach osi przedniej
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Przeciążenie tyłu pojazdu, zbyt mały nacisk na os przednią
- Nieprawidłowa zbieżność kół lub kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
- Nieprawidłowa geometria drugiej osi kierowanej (jeżeli wystepuje)
- Luzy w przegubach (krzyżakach) kolumny kierowniczej
- Nieprawidłowo zamontowane przeguby (krzyżaki) kolumny kierownicy
- Zbyt duży wydatek pompy wspomagania (zacięcie regulatora)
- Nadmierne opory wewnętrzne (mechaniczne) przekładni kierowniczej
- Uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej
- Luzy wewnetrzne przekładni kierowniczej
|
|
|
|
W czasie jazdy pojazd "sciąga na jedna stronę" |
|
- Złe rozmieszczenie ładunku na pojeździe
- Nachylenie poprzecznego profilu drogi
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Różnica ciśnień w oponach osi kierowanej
- Różne typy opon w osi kierowanej
- Rożne typy obręczy w kołach osi kierowanej
- Zła regulacja hamulców, "przycieranie"
- Nieprawidłowo zamontowane przeguby (krzyżaki) kolumny kierownicy
- Zbyt duży "naciąg" łożyska piasty koła w którymś z kół
- Nieprawidłowe (różne) katy wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
- Nieprawidłowe (różne) katy pochylenia kół w osi kierowanej
- Nieprawidłowe geometrie osi kierowanej, osi tylnej lub osi w naczepie
- Uszkodzenie osi przedniej lub tylnej (luzy zawieszenia)
- Źle ustawione parametry jazdy (ugięcie, ciśnienie, wysokość jazdy)
- Zbyt duży wydatek pompy wspomagania (zacięcie regulatora)
- Uszkodzona przekładnia kierownicza (np. zatkane kanały wewnetrzne, ustawiony nieprawidłowo rozdzielacz oleju)
|
|
|
|
Drgania koła kierownicy |
|
- Niewyważone koła
- Nieprawidłowo dokręcone koła, nierównomiernie dokrecone nakrętki mocujące koła
- Zanieczyszczenia pomiędzy tarczą koła a piastą
|
|
|
|
Zbyt mały promień zawracania |
|
- Nieprawidłowa regulacja wzdłużnego drążka kierowniczego
- Zbyt duży nacisk na oś kierowaną
- Nieprawidłowo wyregulowane mechaniczne ograniczniki kąta skrętu
- Nieprawidłowo wyregulowane hydrauliczne graniczniki ciśnienia w pozycji końcowej przekładni kierowniczej
- Zbyt niskie ciśnienie oleju w układzie wspomagania (zużycie lub uszkodzenie pompy wspomagania)
- Nieprawidłowo ustawione ramię przekładni kierowniczej (wąs)
- Nieprawidłowo zamontowany wał główny(wyjściowy) przekładni kierowniczej
|
|
|
|
Koło kierownicy nie powraca samoczynnie do pozycji środkowej lub powraca z oporem |
|
- Zapieczone przeguby (krzyżaki) lub łożyska kolumny kierowniczej
- Nieprawidłowo ustawione względem siebie elementy przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy
- Zbyt niskie ciśnienie w oponach kół osi kierowanej
- Uszkodzone siodło ciągnika lub brak smarowania siodła
- Zbyt mały nacisk na przednią oś
- Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
- Nadmierne opory w połączeniach i przegubach mechanizmu zwrotniczego.
- Obluzowane mocowanie przekładni kierowniczej
- Zbyt duże opory w zwrotnicach
- Zbyt duży wydatek pompy wspomagania
- Zbyt duża "czułość" układu wspomagania - uszkodzenie rozdzielacza oleju przekładni kierowniczej
- Przekładnia kierownicza ze zbyt dużymi oporami wewnetrznymi (mechanicznymi)
- Inna usterka wewnętrzna przekładni kierowniczej
|
|
|
|
Wyciek płynu hydraulicznego z układu wspomagania kierownicy |
|
- Wytopiony smar pod osłonką wałka sterującego lub wału głównego, wycieki oleju z innego układu gramadzące się na przekładni kierowniczej - sprawiajace wrażenie wycieku oleju
- Nieszczelne przewody hydrauliczne
- Nieszczelne złączki przewodów hydraulicznych
- Nieszczelny zbiornik oleju
- Nieszczelna pompa wspomagania kierownicy
|
|
|
|
Nietypowe odgłosy pracy - zgrzyty |
|
- Obluzowana przekładnia kierownicza, wspornik przekładni lub ramię przekładni
- Luzy w przegubach drążków kierowniczych
- Zbyt duże opory między elementami mechanizmu zwrotniczego
- Luz w połaczeniu przesuwnym kolumny kierownicy
|
|
|
|
Nietypowe odgłosy pracy - gwizdy |
|
- Zbyt niski poziom oleju w zbiorniku, wskutek czego pompa wspomagania zasysa powietrze
- Zapowietrzony układ kierowniczy
- Zablokowany króciec wylotowy zbiornika oleju
|
|
|
|
Wyczuwalne uderzenia na kole kierownicy |
|
- Poluzowany drążek wzdłużny, drążek poprzeczny, wspornik przekładni lub przekładnia kierownicza
- Zużyte lub obluzowane amortyzatory na osi kierowanej
- Zapowietrzony układ hydrauliczny
- Zbyt mały wydatek pompy wspomagania
- Nadmierne luzy wewnętrzne w przekładni kierowniczej
|
|
|
|
Zapalenie lampki kontrolnej układu wspomagania |
|
- Zbyt niski poziom oleju hydraulicznego w zbiorniku
- Zbyt mały wydatek pompy wspomagania
- Załamany lub zgnieciony przewód hydrauliczny
- Zapowietrzony układ hydrauliczny
- Zwarcie przewodu elektrycznego czujnika
- Wadliwy czujnik
|
|